In aceasta sectiune va rog sa-mi semnalati orice e legat de site-ul https://sorinborodi.ro: link-uri intrerupte, deficiente, sugestii, intrebari etc.
Archives
- May 2024
- May 2023
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- November 2021
- August 2021
- July 2021
- May 2021
- April 2021
- March 2021
- February 2021
- November 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- April 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- May 2016
- April 2016
- February 2016
- January 2016
- November 2015
- June 2015
- April 2015
- February 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- July 2012
- June 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- November 2011
- September 2011
- July 2011
- May 2011
- March 2011
- February 2011
- December 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- July 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- February 2009
- January 2009
- December 2008
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- August 2008
- July 2008
- May 2008
- April 2008
- March 2008
- November 2007
- October 2007
- September 2007
- July 2007
- June 2007
- May 2007
- February 2007
1 Un acvariu de sticlă are dimensiunile bazei de 45 cm, şi 60 cm şi înălţimea de 30 cm.
5p a) Calculaţi suprafaţa sticlei necesară pentru construcţia acvariului.
5p b) Câţi litri de apă sunt în acvariu dacă se umple până la 80% din înălţime?
5p c) Dacă in acvariul plin de apă sunt 25 peştişori arătaţi că întotdeauna sunt doi peştişori
la o distanţă mai mică de 26 cm
cum se rezolva punctul c)
nu stiu prin ce metoda
Se foloseste “principiul cutiei”, numit si al lui Dirichlet.
Acvariul se poate imparti in 24 cuburi imaginare, cu muchia 15 cm. In cazul in care pestii sunt foarte suparati unii pe altii, 24 din ei pot sta in cate un astfel de cub fiecare. Dar mai avem un peste, al 25-lea, care va fi obligat sa fie “locatar” in interiorul unui astfel de cub, impreuna cu altul. Chiar daca ar sta la distanta maxima unul de altul, adica in capetele unei diagonale, aceasta are lungimea 15 radical din 3, adica aprox. 25,9 cm. Asadar….
Din cauze necunoscute nu pot să trimit scrisori din cutia mea poştală, de acea vă răspund prin această cale:
Stimate Sorin Borodi
Sigur că sunt de acord şi mă simt onorat că testele mele vor apărea pe acest site care este cunoscut şi în zona noastră.
După părerea mea materialele didactice comunicate pe Internet sunt proprietatea comună a profesorilor şi a elevilor.
Cu testele în limba maghiară nu are rost să ocupaţi spaţiul. Cine a avut nevoie de ele a descărcat de pe site-ul meu (www.vargaandras.uw.hu ) sau de pe http://www.didaktika.ro şi nu ştiu despre alt site de matematică în limba maghiară.
Am primit multe scrisori în legătură cu testele mele şi am ajuns la concluzia că aceste teste sunt bine redactate dar nu sunt mai bune calitativ decât ale altor profesori.
Cu respect
Varga András
Multumesc, s-a rezolvat.
Pardoseala unei incaperi in forma de dreptunghi a fost impartita intr-un living AMND si o bucatarie BMNC. AB=18 m, BC = 6 m, AM=MB , unde M apartine de AB ; NC = x( este o distanta exprimata in m , o<x<9).
a) Pt ce valoare a lui x aria pardoselii livingului AMND este dublul ariei pardoselii bucatariei BMNC?
b) Se considera NC= 3m. Pardoselile se acopera cu gresie care costa 70 de lei un metru patrat. Pentru fiecare metru patrat de placi ceramice se acorda o reducere de 10 %. Suprafata de gresie cumparata e cu 2 metrii patrati mai mare decat ariile celor doua pardoseli la un loc. Cat a costat gresia ce a acoperit pardoselile?
a) AMND este trapez dreptunghic cu o baza 9, alta 18-x si inaltimea 6.
BMNC este trapez dreptunghic cu o baza 9, alta x si inaltimea 6.
Scriind ecuatia Aria(AMND)=2*Aria(BMNC), se obtine solutia x=3.
b) Aria care se acopera cu gresie este 108. S-a cumparat cu 2 mai mult, deci 110.
Pretul este redus cu 10%, adica din 110*70 = 7700 lei se face reducerea de 10%, adica 770 lei. Pretul platit va fi 7700-770=6930 lei
Aratati ca diferenta patratelor a doua numere intregi impare este multiplu de 8 . a, b apartin Z. Multumesc!
Dar deoarece indiferent ca a si b sunt pare sau impare, sau unul par si altul impar, paranteza este para, deci de forma 2k.
In final, diferenta patratelor are forma 8k.
Stimate domnule Sorin Borodi,
calculează data paştelui ortodox din anul 32907. Te rog trimite-mi răspunsul. Cu stimă
Algoritmul de calcul pe care il folosesc este dependent de Windows, iar acesta nu stie lucra cu date asa inaintate. Maxim pana catre anul 9000.
Este vorba despre aceasta aplicatie:
http://mate.info.ro/software/Easter_date.exe
Gauss stie!…
In primul rand va felicit pentru realizarile deosebite pe care le-ati obtinut in domeniul dinamicii matematice. Va invidiez !
Poate ca v-ar putea interesa noile complemente de matematica, reunite sub denumirea de supermatematica, pe care le puteti accesa pe http://www.SuperMathematica.com sau http://www.supermatematica.ro ca si pe http://www.eng.upt.ro/~mselariu, website-uri pe care va rog sa le enumerati in lincurile dvs.
Pentru informatii suplimentare va stau cu cea mai mare placere la dispozitie.
Cateva articole interesante se mai gasesc pe www. cartiAZ.ro (Cauta: sel)
Domnule Sorin Borodi va rog sa ma ajutati cu ceva incerc da downloadez modelul oficial de testare nationala de anul trecut dar nu ma lasa? ma puteti ajuta?
Subiect 2010 : http://sorinborodi.ro/Fisiere/Evaluare_2010_subiect.pdf
Barem 2010: http://sorinborodi.ro/Fisiere/Evaluare_2010_barem.pdf
Nu pot sa deschid casuta cu “Evaluare nationala” de ce?
A fost o problema la server, acum s-a remediat.
Stimate Domnule Sorin Borodi,
Cred sincer ca v-au placut unele desene realizate cu functii supermatematice.
Va multumesc ca le-ati si publicat pe web-site-ul dvs.
Doresc sa va transmit si altele, mult mai frumoase, realizate cu MATHEMATICA 8 a lui Stephan Wolfram
( De gustibus non disputandum)
Dar nu gasesc niciunde adresa dvs de e-mail.
A mea este mselariu@yahoo.com
Daca-mi raspudeti, pot sa va transmit cele pomenite
Cu cele mai bune ganduri,
Mircea Selariu
Stimate Domnule Sorin Borodi,
Cred sincer ca v-au placut unele desene realizate cu functii supermatematice.
Va multumesc ca le-ati si publicat pe web-site-ul dvs.
Doresc sa va transmit si altele, mult mai frumoase, realizate cu MATHEMATICA 8 a lui Stephan Wolfram
( De gustibus non disputandum)
Dar nu gasesc niciunde adresa dvs de e-mail.
A mea este mselariu@yahoo.com
Daca-mi raspudeti, pot sa va transmit cele pomenite
Cu cele mai bune ganduri,
Mircea Selariu
Buna ziua!
Va multumesc pentru informatiile pretioase pe care le-am gasit pe siteul dumneavoastra si apreciez initiativa de a posta o multitudine de linluri utile.
As dori sa contribui la aceasta lista cu inca un site http://www.mate123.ro si in acelasi timp sa mentionez ca site-urile 5 si 6 numarate de jos in sus sunt virusate.
Buna ziua,
Am incercat de mai multe zile sa accesez materialul cu “ecuatii si sisteme – selectii 100 de variante” si nu se poate, da o eroare. Se va remedia problema?
Va multumesc anticipat,
Claudia Olar
Multumesc pentru sesizare.
Am verificat, acel material poate fi accesat:
Click to access Selectii_Ecuatii.pdf
Nu mai merge site-ul.
viata lui Gauss – nu se poate accesa
Multumesc pentru sesizare. Am remediat.
Nu merge http://www.tmmate.ro
Probabil a fost o defectiune temporara. Vad ca acum merge http://www.tmmate.ro/
domnule BORODI VA MULTUMIM pentru acest site dar am o problema va rog ajutati-ma
1× 2 + 2 × 3 × 4 + 3 × 4 × 5+…..+15 × 16 ×17=?
va multumesc
Primul termen se va aduna separat.
2x3x4+3x4x5+4x5x6+…..15x16x17=
=(3³-3)+(4³-4)+(5³-5)+……+(16³-16)=
=3³+4³+5³+…..+16³-(3+4+5+….+16)
Pentru suma cuburilor se poate folosi formula
1³+2³+3³+……+n³=[n(n+1)/2]²
va multumesc pentru raspuns toata stima mai rar asa prof de mate
Stimate domnule profesor,
Aveti un site minunat, extrem de util, pt parintii care vor sa indrume copii dar sunt depasiti de materie.Vom folosi multe din modelele de teste si teze, pentru a lucra suplimentar. Va multumesc pt munca depusa in slujba copiilor.
Cu stima, Dr Pletea Noemi, mama unei fetite de clasa a 6 a , Bacau..
Multumesc pentru aprecieri, inseamna mult pentru mine.
Succes fetitei in studiul matematicii!
Subiectul de la clasa IV,de la concursul de vineri,nu se vede scrisul.
Ma mir, doar e un pdf obisnuit. Celelalte, de exemplu acesta, se vede?
Click to access CLB____5_final.pdf
Subiectul de care spuneti, Concursul Leon Birnbaum 2013, se poate descarca si de aici:
http://mate.info.ro/MaterialDescription.aspx?ID=2484
Stimate domnule profesor Sorin Borodi,
de unde pot descărca sau activa în GeoGebra extinderile pe care le folosiți dvs în prezentările de pe YouTube!
http://sorinborodi.ro/Geometrie.html
Primul link stanga sus.
Sau direct:
http://www.geogebratube.org/student/m46444
Noul site al profesorului VERGIL IONESCU este Ș profesorul.reteauanoastra.com/
Buna ziua
Site-ul sorinborodi nu mai functioneaza?
Este un site ff util pentru
parinti si copii. Multumim pentru eforturile depuse.
Au fost niste probleme la server. Se vor remedia, sper ca din 14.11.2013 sa functioneze iar.
Da, acum functioneaza. Am mutat site-ul pe alt server.
Buna ziua !
As avea 1 problema la matematica – unghiuri opuse la varf .
Fie unghiul A1 , ungh. A2 , ungh A3 si A4 cele patru unghiuri formate de doua drepte concurente in pct A. Daca m(ungh. A1) = 2 m(ungh A2) +17 grade , aflati mas. celor 4 unghiuri .
Asta a fost multumesc !
Daca notam unghiul A2 cu x, A1 va fi 2x+17.
Rezolvi ecuatia x+ (2x+17)=180
Fie un triunghi Abc si M,N,P mijloacele laturilor AB , BC respectiv CA. Paralelele prin N si P la CM Intersecteaza latura AB in D , Respectiv E . Aratati ca DEPN este paralelogram si M este mijlocul segmentului DE .
DN si EP sunt linii mijlocii in tr. BCM, ACM, deci ambele sunt paralele cu CM si 1/2 din CM.
Pentru cealalta cerinta, se foloseste AM=BM si AE=EM, BD=DM.
Va rog frumos sa-mi dati raspuns la aceasta problema:La o impartire, impartitorul este format dintr-o singura cifra, restul este8, iar catul este egal cu produsul dintre impartitor si rest.Aflati deimpartitul. va rog sa ma ajutati pana maine!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Restul trebuie sa fie mai mic ca impartitorul, deci impartitorul este 9. De aici incolo, e simplu.
Va rog frumos di suflet!!!!!!!!!!!!!!!!!
va rog!
Multumesc mult!!
Buna ziua,
Multumesc tare mult, am gasit multe din subiectele cautate.
Nu le aveti cumva si pe cele de la Euclid et II , clasa aIII-a 2012-2013?
Numai bine,
Augusta Nicoara
Imi pare rau, nu le am.
va rog foarte foarte frumos sa-mi raspundeti la aceasta problema!am incercat sa o fac asa cum zice in problema dar tot nu-mi dadea bine!!PROBLEMA:Cantitatea de 2250litri de motorina se transporta in 4 butoaie astfel:in al doilea butoi jumatate din cantitatea ce se transporta in primul, in al treilea jumatate cat in al doilea, iar in al patrulea jumatate cat in al treilea. Cati litri de motorina s-au transportat in fiecare butoi?
Ce clasa, a IV-a sau a V-a?
Daca e clasa a IV-a, faci cu metoda figurativa:
I |—–|—–|—–|—–|—–|—–|—–|—–|
II |—–|—–|—–|—–|
III |—–|—–|
IV |—–|
Si toate impreuna 2250. De aici e simplu.
2250:15 etc.
ooo!imi pare rau ca va solicit ajutorul atat de mult dar imi trebuie neaparat raspunsuriile dumneavoastra! exercitiu:Determinati a din egalitatea: a:a+a-a:a=7
Oricare ar fi a, avem a:a=1
Apoi rezolvi 1+a-1=7
si mai am inca unul dar nu cred ca o sa aveti timp si pentru acesta!exercitiu:Scrieti in patratele acelasi numar astfel incat sa fie adevarate pe rand fiecare din egalitatile:casuta-casuta:casuta=22 casuta:casuta+casuta=31 casuta*casuta-casuta:casuta=48
Sper sa ma puteti ajuta!O zi buna ,la revedere!!!!!
Prima inseamna n-n:n=22
A doua este a:a+a=31
A treia este mxm-1=48
Multumes tare mult pentru ajutor!Asa profesor de matematica n-am mai vazut!!ar fi bine sa fie toti asa!!O si la prima problema e clasa a-iv-a!!
Cu stima si respect Bocea Alexandru Denis.
Daca puteti sa ma ajutati!!
M-am gandit la un numar.La dublul acestuia am adaugat numarul,doimea sa, respectiv patrimea sa si numarul 55, obtinand astfel suma 600. Aflati numarul initial.
Raspundeti-mi va rog!!!!!!!!
Ce clasa, a IV-a?
da
VA ROG FRUMOS DIN SUFLET CA SA-MI RASPUNDETI LA PROBLEMA DE MAI SUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Help me, please!!!
Metoda figurativa. Patrimea este cea mai mica, deci ea va fi un segment.
patrimea numarului |—-|
doimea numarului |—-|—-|
numarul |—-|—-|—-|—-|
dublul numarului |—-|—-|—-|—-|—-|—-|—-|—-|
Toate segmentele au suma 545.
Trebuie impartit 545 la 15, dar nu se imparte exact.
O informatie din problema este gresita.
Dear Mr. Sorin Borodi,
My name is Alex Dennis and I am from UK. I am interested to promote an advert on some professional sites in Romania, as i am looking to recruit English,Maths, Science, IT and Special Education Needs teachers from Romania. Can you help?
In this link are many such sites:
http://sorinborodi.ro/linkuri.html
Dear Mr. Borodi,
Thank you for your help..
Kind Regards,
Mr.Dennis
ma puteti ajuta va rog:Suma a doua numere este 312, iar daca se imparte unul la celalalt se obtine catul2 si restul 12.Aflati numerele.
Incearca cu metoda figurativa: numarul mai mic un segment, iar celalalt numar doua segmente plus 12.
va rog frumos sa ma ajutati:Dupa ce a parcurs3/8(trei optimi) un excursionist a observat ca mai are5km ca sa ajunga la jumatatea drumului.Cati kilometri avea de parcurs in total?
Este de clasa aIV-a la cpitolul fractii!
Desenam drumul si il impartim in 8 parti egale:
|—|—|—|—|—|—|—|—|
Trei parti inseamna 3/8.
Pana la jumatatea drumului mai are de mers un singur astfel de segment.
Deci un segment=5 km.
Tot drumul va avea 40 km.
Am pus aici si rezolvarea cu ajutorul unei ecuatii
Excelent site-ul! Lucrez la o documentare despre treapta a II-a de liceu si nu-mi vine sa cred ca am gasit subiecte de atunci. Ce-i drept nu caut doar subiecte date la matematica, dar si asa, este ceva nesperat! Multumesc!!!
Daca aveti sugestii care ar putea sa ma ajute in demersul meu, va raman datoare!
Toate cele bune,
Alexandra
1. http://sorinborodi.ro/Fisiere/Metode_aritmetice_1.doc
2. http://sorinborodi.ro/Fisiere/Metode_aritmetice_2.doc
1) La un spectacol s-au vîndut 415 bile te la preţul de 40.000 lei şi respectiv 60.000 lei biletul, încasîndu-se în total 21.600.000 lei. Câte bilete din fiecare categorie s-au vândut?
2) Într-un bloc sunt în total 42 apartamente cu două camere şi cu 4 camere. Ştiind că blocul are 130 camere, aflaţi câte apartamente au două camere şi câte au 4 camere?
3) Întrebat fiind câţi porumbei şi câţi iepuri are un gospodar în curte, el a răspuns:”În total 51 capete şi132 picioare”. Câţi porumbei şi câţi iepuri are?
4) Pentru umplerea cu apă a unui bazin sunt folosite 4 robinete prin care curg 250 l/oră şi respectiv 270 l/oră. Într-o oră prin cele 4 robinete curg 1016 l apă. Să se afle câte robinete au debitul de 250 l/oră şi câte au debitul de 270 l/oră.
5) Preţul unei combine muzicale este de 13.500.000 lei şi a fost plătit cu un număr de 63 bancnote de 500.000 lei şi respectiv 100.000 lei. Câte bancnote de fiecare fel au fost?
6) La o cabană 100 de turişti ocupă 32 camere, unele cu două paturi, altele cu 5 paturi. Câte camere de fiecare fel s-au ocupat?
7) La o fermă se cresc oi şi găini care însumează 650 capete şi 2260 picioare. Câte oi şi câte găini sunt la fermă?
8) La un concurs se pun 20 de întrebări. Pentru fiecare răspuns corect se acordă 10 puncte, iar pentru fiecare răspuns greşit se scad 4 puncte. Câte răspunsuri corecte a dat un elev care a obţinut 130 de puncte?
9) Două grupuri de elevi au recoltat mere dintr-o livadă, aceiaşi cantitate fiecare băiat şi aceeaşi cantitate fiecare fată (alta decât a unui băiat). Se ştie că cei 20 de băieţi şi cele 16 fete din primul grup au recoltat 328 kg mere, iar cei 10 băieţi şi cele 30 de fete au recoltat 340 kg. Aflaţi câte kg de mere a recoltat fiecare băiat şi fiecare fată.
10) La un magazin s-au vîndut 320 kg. mere şi 160 kg. pere, încasându-se în total 8.000.000 lei. Dacă 160 kg mere şi 120 kg. pere costă 4.800.000 lei, aflaţi preţul unui kg. de mere şi cel al unui kg. de pere.
11) Un elev a cumpărat 5 creioane şi două pixuri cu suma de 40.000 lei. Cât costă un creion şi un pix, dacă 10 creioane şi 5 pixuri costă 95.000 lei?
12) 3 m de stofă şi 2 m de pânză costă 510.000 lei, iar 6 m de stofă şi 3 m de pânză costă 990.000 lei. Cât costă 4 m de stofă şi 7 m de pânză la un loc?
13) Pentru 3 pixuri, două radiere şi 4 caiete, un elev a plătit 107.000 lei. Dacă ar fi cumpărat un pix, 4 radiere şi două caiete ar fi plătit 69.000 lei. Ştiind că 3 pixuri, două radiere şi două caiete costă 77.000 lei, să se afle preţul fiecăruia dintre cele 3 obiecte.
14) Pentru golirea unui bazin plin cu apă se pot utiliza 3 robinete. Dacă primul robinet este deschis 2 ore, al doilea 3 ore şi al treilea 6 ore, se evacuează în total 220 hl de apă. Lăsându-se deschise 3 ore, 2 ore şi respectiv 6 ore, se evacuează 210 hl apă. Dacă primul şi al doilea robinet sunt deschise câte două ore, iar al treilea 3 ore, se scurg 145 hl de apă. Să se afle debitul fiecărui robinet.
15) Suma a două numere naturale este 240. Aflaţi numerele în cazul în care câtul împărţirii celui mai mare la cel mai mic este 4 iar restul 20.
16) Câtul împărţirii a două numere este 3, iar restul este 10. Dacă adunăm deîmpărţitul, împărţitorul, câtul şi restul obţinem 143. Care sunt numerele?
17) Suma a 500 numere naturale consecutive este egală cu 128.750. Aflati numerele.
18) Suma a patru numere este egală cu 138. Aflaţi numerele ştiind că primul număr este egal cu suma celui de al doilea şi al treilea, al doilea este de două ori mai mic decât al treilea, iar al patrulea, este numărul 30.
19) Dacă într-o clasă se aşează câte 2 elevi într-o bancă, rămîn 3 elevi în picioare; dacă se aşează câte 3 elevi într-o bancă, rămîn 4 bănci libere. Câte bănci şi câţi elevi sunt în clasă?
20) Dacă într-o sală de clasă se aşează câte 3 elevi într-o bancă, rămîn 5 bănci libere, iar dacă se aşează câte 2, rămân 5 elevi în picioare. Câţi elevi şi câte bănci sunt în sală?
21) Într-o sală intră mai mulţi elevi. Dacă se aşează câte 2 în bancă , rămân 9 elevi în picioare, iar dacă se aşează câte 3 într-o bancă , rămân 7 bănci neocupate şi una ocupată cu un singur elev. Câte bănci şi câţi elevi sunt?
Daca nr. mai mic este x, cel mare va fi 4x+20. Etc.
Cum se rezolva ecuatia: 1+3+9+…+3^n?
Nu este ecuatie, este un calcul. La ce clasa ? Metodele difera
Clasa a XI-a
Este o progresie geometrica, avand primul termen 1, ultimul termen 3^n si ratia 3. Se foloseste formula.
Buna ziua,
Nu am nici reclamatii, nici sugestii … CI NUMAI FELICITARI !! Super site! Pentru cei care se ocupa cu matematica site-ul acesta este aur 🙂
Toate cele bune,
Misailescu Ionut
Buna ziua nu gasesc lumina math 2014!
Este bun si 2013.
Nu pot deschide Trepte in matematica.
Iar olimpiadele de anul trecut nu mi le dă
Vreau doar sa va felicit pentru toata munca dumneavoastra!
Felicitari pentru efortul depus. Aveti cumva (din intamplare) subiectele date la admiterea la facultatile tehnice?
Ma intereseaza in mod special subiectele din 1989 la Politehnica (algebra-analiza / geometrie-trigonometrie).
Multumesc anticipat.
V-am raspuns pe e-mail.
Buna ziua.Tin sa va felicit pentru munca depusa.Ne sunteti de mare ajutor.As avea si eu o rugamine…Nu reusesc sa demonstrez existenta punctului lui Feuerbach la nivel de gimnaziu.Imi puteti da , va rog , cateva idei in acest sens?Stiu ca trebuie sa dem ca distanta dintre centrele celor doua cercuri este egala cu diferenta dintre cele doua raze , dar ma cam invart in jurul cozii.Va multumesc!
O demonstratie sintetica, care nu foloseste inversiunea, se gaseste aici: http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=2531088&jid=MAN&volumeId=22&issueId=-1&aid=2531084&toPdf=true
Mii de multumiri!
Buna ziua si tot respectul pentru munca depusa domnule profesor.
Vreau sa va intreb daca exista vreo carte cu subiectele date la bacalaureat la matematica intre 1925 si 1967 (sau partial pe ani).
MUltumesc anticipat pentru raspuns.
Cu toate subiectele din acesti ani nu exista. Eu cel putin nu am vazut. Dar exista brosuri cu subiecte pe cate 3-5 ani, subiecte se mai gaseau prin culegeri, pe cate 3-5 ani si unele mai apareau prin Gazeta Matematica si prin RMT.
Aveti idee in ce culegere gasesc subiectele bac mate din 1925,respectiv 1965?
Sarbatori cu pace !
Regret, nu stiu. Eu am avut cel putin 15 surse diferite pentru a aduna acele subiecte la un loc.
Nu imi merge pagina cu teotrema catetei inaltimii si teorema lui pitagora
Incearca acum.
Click to access catetei_inaltimii_Pitagora.pdf
Pe ce coloana este saitul “birbaum”?
Coloana din dreapta, Concursul “Leon Birnbaum”
Multumesc
Nu imi deschide modele de teza sem 2
Nu imi deschide modelele de teza semenstrul 2!
Incarca fisierul aici si se va deschide:
http://www.viewdocsonline.com/
Incarca fisierul aici si se va deschide:
http://www.viewdocsonline.com/
Buna ziua domnule Borodi! Scuzati-mi intrebarea, sunt incepator la olimpiade, as vrea sa stiu ce teoreme, drepte importante, inegalitati, diverse poligoane inscrise si circumscrise in figuri geometrice spatiale sau plane, m-ar ajuta in rezolvarea problemelor de clasa a 8a care depasesc programa scolara?
Aici e programa http://concursuri-matematica-arges.weebly.com/olimpiada-de-matematica-2014-2015.html
Multumesc!
Inca o nelamurire, scuzati-ma inca o data: “Folosirea … în redactarea soluţiei, a unor teoreme fundamentale, fără
demonstraţie (de exemplu: teorema lui Steiner, teorema lui Ptolemeu, teorema lui Fermat şi
principiul inducţiei matematice etc.)” , ce ar mai fi dupa “etc.”, adica doar acestea se pot folosi fara demonstratie?
Catalin Topala, evident ca pot fi folosite pe scara larga, fara demonstratie. Principiul de baza este : indiferent la ce nivel esti (clasa adica) poti folosi ORICE aparat matematic, chiar daca e din clase superioare. E cu atat mai de apreciat.
Multumesc inca o data!
Nu imi deschide modelul de teza semestrul I
Nu imi deschide subiectele de teza semenstrul I clasa a 8a
Nu stiu de ce, fisierele sunt in regula. Probabil nu ai pe calculator instalat Office. Incearca alt subiect.
Buna ziua,voiam sa ma ajutati daca puteti,subiectul de clasa a 5-a sector 2005 nu se deschide.
Multumesc
Era link spre didactic.ro, dar vad ca au schimbat adresa acestui subiect. Am corectat, acum functioneaza. Multumesc pentru sesizare.
Buna ziua!
Nu pot accesa fisierul
Prisma.Test 1
din materialele pentru clasa a 8a.
Era link spre un material de pe didactic.ro, dar nu mai este functional.
Nu se deschid subiectele vechi, tip imagine…
Probabil e o problema locala.
Buna ziua,
Este foarte interesant acest site, subiectele foarte utile. Intrebarea este daca nu mai aveti subiectele de intrare in liceu si bac din anii 30.
Cu stima
Deocamdata, am subiectele acestea: http://sorinborodi.ro/examene.html
Este o greseala la anul 1994 – subiecte admitere liceu. Sunt trecute tot cele din anul 1993.
Pe aceeasi pagina sunt si 1993 si 1994.
Nu ma lasa sa intru pe site-ul cu cele 100 de variante ..
Am remediat. Multumesc mult pentru sesizare.
Ati putea sa puneti si baremele de corectare la testele admitere liceu sau link-uri catre acestea?
Multumesc
Am pus baremele la care am avut. In rest, pot da aici scurte indicatii la problemele mai dificile.
Buna ziua
Aș vrea să vă întreb o expresie
E(x)=(2suprax-5+1suprax-2-x-9suprax*x-7x+10)*(x-5)(x-2suprax
Aratati ca E(X)=1
Nu prea se intelege expresia.
Poate ajuta la ceva: x²-7x+10=(x-2)(x-5)
Lucrati cumva la clasa a VIII-a cu “Ghidul complet de pregatire pentru evaluarea nationala 2017”, Editura Delfin? Am dreptate cand spun ca e plina de greseli? Si nici macar nu au bunul simt sa publice o erata!
Buna seara
Ma puteti ajuta cu o expresie?
E(x)=(2x-6/x*x-10x+2 – 1/x-7): 1/x*x-49
Sa se calculeze E(x)
Va multumesc!
Buna ziua,
Aveti cumva subiectele de admitere la Fac. Electronica pentru anul 1984?
Cu stima,
Adrian Oprea
Din 1984, am doar pentru Facultatea de matematica, matematica-fizica, matematica-mecanica, informatica, electric.
Ce dați la argumentare romana 2017? Va rog spuneti mi
Nu am de unde sa stiu asa ceva.
Vă propun link-ul http://mquest.ro. Mulțumesc!
Multumesc, sunt lectii foarte bune si utile. L-am pus la “Linkuri”.
examen de admitere 1985 nu-l pot accesa
Am verificat si functioneaza.
Multumirii, tentru toata activitatea domneavoastra. Va propun aplicatia LerningApps.org, are meniu si in limba romana.
Va propun un link catre un magazin online cu materiale didactice, https://www.ram-didactic.ro unde se gasesc, printre altele, si materiale educationale interesante pentru matematica
Cand apare programa pt evaluarea nationala 2018 ?
A aparut, este aceeasi ca anul trecut: https://sorinborodi.wordpress.com/2012/10/28/pregatirea-evaluarii-nationale-la-matematica/
In formularulL PDF. INTITULAT sELECTII 100 DE VARIANTE – cLASA A 8-A – FRACTII ALGEBRICE la exercitiul Fie expresia
Fie expresia
4 4 16
( ) 1 :
4 2
x x x x
E x
x x x
− − +
= + −
−
!
” #
, unde xÎR \{0; 4}
– pe la mijlocul pag 2 – , nu functioneaza “paste” – din pdf – exista o eroare- e scris x-4x+16. Probabil trebuie x^2-4x+16.
Da, asa este: x²-4x+16. Am corectat, multumiri pentru sesizare.
buna ziua,
la subiectele de bac din august sesiunea 2014 e pus rar-ul din 2015
Multumesc, s-a remediat.
La clasa a 7-a Subiectele de la etapa locala Cluj 2018 nu merg.
Multumesc pentru sesizare. S-a remediat.
Buna ziua. Tocmai am urmarit pe site-ul Comunitatea profesorilor de matematica din Romania lectia “Conul”. Foarte reusita! Mai sunt si altele realizate in aceeasi maniera? Unde anume trebuie sa le caut pe site? Am cautat, dar nu am gasit. Multumesc pentru ajutor.
de acelasi tip mai este aceasta http://sorinborodi.ro/TFA/Lectie_TFA.html
Teorema fundamentala a asemanarii http://sorinborodi.ro/TFA/Lectie_TFA.html
Functii http://sorinborodi.ro/Functii/_Lectie_functii.html
Buna ziua domnule Sorin Borodi, am o problema pe care nu o pot rezolva:
,,Fie ABC un triunghi isoscel cu măsură unghiului BAC de 20 de grade.Pe dreapta AB se ia un punct De astfel încât AD=BC.Sa se determine măsură unghiului BDC.”
Este o problema tip “Langley”. Am pus o rezolvare aici: https://ggbm.at/ZryVawvy
Ma scuzati ca va deranjez domnule Sorin Borodi, dar sunt in clasa a 7-a si nu pot sa rezolv o problema din gazeta care suna asa:,,Sa se determine numarul natural n astfel incat 2017 la puterea n are ultimele 2017 cifre sunt 0000….01(2016 zerouri).
Stimate Domnule Borodi,
Va felicit pentru initiativa de a strage si evalua subiectele date de-a lungul timpului. E un demers foarte util atat pentru profesori cat si pentru cei care vor sa studieze schimbarile din invatamantul romanesc.
Eu urmez in prezent un program de masterat la London School of Economics and Political Science si vreau sa imi scriu lucrarea de dizertatie despre reformele sistemului de educatie din Romania. M-ar ajuta foarte tare sa gasesc subiectele de Bacalaureat la Limba Romana de dinainte de Revolutie, macar dintr-un an, ca sa pot compara cu subiectele din prezent. Ma puteti indruma in acest sens? Multumesc anticipat.
Incerc sa fac rost. Imi va trebui o adresa de e-mail.
Multumesc frumos! fiona.t.gogescu@gmail.com
Wow! Incredibil. M-am uitat peste fiecare subiect existent și e o diferență incredibilă. Eu sunt elev în clasa a 8-a și am făcut tot corect, subiectele au fost banale. În culegerile din care am lucrat erau modele mai dificile. Nu mi se pare corect că există elevi care se plâng de “dificultatea ridicată a examenului”. În anul 1945, deși se dădeau doar 2 subiecte, care chiar sunt incitante și îți pun mintea la treaba, trebuia sa înveți și să deduci logic. Nu ca azi, cand se da “30-30:3=?”. Acestea fiind spuse, faceți o treaba excelenta cu site-ul și sper sa deschidă mințile elevilor neîndreptățiți cu subiectele banale ale anului 2018. Dacă ar fi fost după mine, la ultima problema de geometrie în spațiu nu aș mai fi dat valori laturilor,ca proaspeții absolvenți ai clasei a 8-a să folosească Teorema fundamentală a asemănării, demonstrând ca planul (MNP)II(VBC). M=mijlocul laturii VA, de unde raportul dintre AM și VA este 1/2. Volumul lui MANP / Volumul lui calc= (1/2)^3[adică ridicat la puterea 3]. După 2 calcule rezulta ca 8p=100,de unde deduceam ca p=12,5%. La română epic, la matematică dramatic presupun.
M=mijlocul laturii VA, de unde raportul dintre AM și VA este 1/2. Volumul lui MANP / Volumul lui VABC = (1/2)^3[adică ridicat la puterea 3]. După 2 calcule rezulta ca 8p=100,de unde deduceam ca p=12,5%. La română epic, la matematică dramatic presupun.
Buna ziua. am fost surprins placut sa gasesc subiectele din mai multi ani la admitere. Opinia mea este ca mai de mult era mai greu. Sunt curios care e opinia dvs. Nu am gasit chiar subiectul din anul in care am avut eu examenul de admitere in liceu 1997. Puteti sa ma ajutati? Multumesc
Posibil ca in acel an fiecare liceu sa fi dat propriul subiect de admitere.
Buna ziua, domnule Borodi! Am vazut de curand o postare pe FB in care apareau niste subiecte despre care se spunea ca ar fi fost date in anul 1985 la admiterea in liceu. As vrea sa va cer parerea dumneavoastra, deoarece eu am sustinut ca nu erau de admitere la liceu, ci posibil la treapta a doua. Am fost contrazisa insa. Stiu ca pe atunci se studiau polinoamele la gimnaziu, dar numai operatii ! Denumirea paginii despre care v-am spus este “stiinte.stiinte”. Sper ca nu va deranjeaza rugamintea mea! Cu deosebita consideratie, Doina Sandu
Acele notiuni erau in programa clasei a VIII-a. Se poate verifica, de exemplu, aici, e cuprinsul manualului de Algebra VIII 1983 http://manualul.info/Alg_VIII/
Buna seara. Ca Administrator al site-ului leogiugiuc.wordpress.com va multumesc enorm ca ne-ati pus la link-uri utile, inseamna mult pentru noi. M-am uitat pe site-ul dvs si vreau sa spun ca aveti un site extrem de util, site ce are un numar numeros de topic-uri interesante. Este prima oara cand accesez pagina si am ramas placut surprins. De aceea, v-am pus site-ul aici: https://leogiugiuc.wordpress.com/links/
Multa bafta va urez!
linkul http://agutie.homestead nu se mai deschide.
Multumesc pentru semnalare. Au schimbat adresa http://perugeometrico.blogspot.com/
Buna ziua, ma intereseaza daca aveti raspunsurile corecte pentru functii 100 variante.
Mutumesc , Andreia Peia , adresa de mail andreiapeia@gmail.com
Doar daca identificati problemele in aceste variante:
Click to access 100_variante_TN_2007.pdf
Ele sunt in ordinea in care apar si pe selectie. Raspunsurile sunt aici: http://sorinborodi.ro/Fisiere/Rezultate_la_cele_100_variante.doc
Aș dori subiectele de admitere la liceu pentru matematică și română din 1991.
Linkul pentru matematică postat e incorect
In dreapta paginii https://drive.google.com/file/d/0B8XodS38JIRtajJDSE5oZlhXU1U/view
Buna ziua! Va apreciez si doresc sa va multumesc pentru munca nespus de pretioasa de care ne putem bucura. Resursele pe care le-ati pus la dispozitie si modul sistematic in care le-ati aranjat nu le-am mai intalnit pe nici un site/blog! Caut de zile intregi un manual de clasa a 8-a in format PDF, dar nu am reusit sa gasesc nimic. Dumneavoastra ma puteti ajuta cumva? Va multumesc anticipat.
Doar cele de dinainte de 1990. http://manualul.info/
Vă rog să mă ajutați:
Fie a, b, c, d patru numere raționale. Definim numerele:
x = |a − b| · |c − d|, y = |a − c| · |b − d| si z = |a − d| · |b − c|.
Demonstrati că (x + y − z)(y + z − x)(z + x − y) = 0
Daca doua din a, b, c, d sunt egale, egalitatea este imediata (de exemplu, daca c=d =>x=0 si y=z, deci z+x-y=0.
Daca a, b, c, d sunt diferite, fie a<b<c<d (la fel merge calculul indiferent de orice alta ordine fixata).
x=bd-bc-ad+ac
y=cd-bc-ad+ab
z=cd-bd-ac+ab.
Se obtine z+x-y=0.
Pentru alta ordine a lui a, b, c, d, de fiecare data se va obtine ca una din cele trei paranteze este zero.
Fie n un număr natural nenul și
1=d1 <d2 <d3 <…<dk =n divizorii săi.
Aflați n știind că n = d2^2+ d3^3.
*d1= divizor indice 1, dk= divizor indice k
**d2^2= divizorul al 2-le-a la puterea a 2
***d3^3= divizorul al 3-le-a la puterea a 3
Fie n un număr natural nenul și
1=d1 <d2 <d3 <…<dk =n divizorii săi.
Aflați n știind că n = d2^2+ d3^3.
*d1= divizor indice 1, dk= divizor indice k
**d2^2= divizorul al 2-le-a la puterea a 2
***d3^3= divizorul al 3-le-a la puterea a 3
Divizorul d₁ este evident un număr prim (cel mai mic divizor prim al lui n) , fie acesta p.
Dacă divizorul d₂ ar fi alt număr prim, fie acesta q, am avea p|p²+q³ =>p|q şi q|p²+q³ =>q|p, de unde =>p=q.
Dacă divizorul d₂ ar conţine produsul dintre p şi alt număr prim, fie acesta q, n ar fi divizibil si cu q, deci se revine la cazul anterior.
Aşadar, singura posibilitate este să avem d₂=p².
Se obţine n= d₁²+d₂³=p²+p⁶.
Pentru p=2 se obţine n=68.
Dacă p ar fi un număr prim impar, n ar fi par, deci s-ar divide cu 2. Dar conform presupunerii noastre, cel mai mic divizor prim în acest caz nu ar fi 2, contradicţie.
Pe laturile [AB] si [AC] ale triunghiului isoscel ABC (AB = AC) se consideră punctele D, respectiv E, astfel încâtt AD = CE. Dacă punctele K, L, M si N sunt mijloacele segmentelor [BE], [CD], [AE], respectiv [AD], demonstrați că patrulaterul KLMN este trapez isoscel sau dreptunghi.
Am pus solutia cu desenul aici: https://www.geogebra.org/m/jjp8x7tq
Fie m si n numere naturale nenule cu proprietatea că m^2 + n^2 + m este divizibil cu mn. Demonstrati că m este pătrat perfect. (m^2=m la puterea a 2, mn= mxn)
Dacă ab|a²+b²+a, să se arate că a este pătrat perfect.
Soluţie
Se arată că dacă d=(a;b), atunci a=d².
ab|a²+b²+a=>ab|a²b+b³+ab=>ab|b³=>
=>b³=pab=>b²=pa=>a|b² (*)
Dacă (a;b)=d=>a=dx, b=dy, cu (x,y)=1.
ab|a²+b²+a=> a²+b²+a=tab=>
=>d²x²+d²y²+dx=td²xy=>
=> dx²+dy²+x=tdxy=>x=d(txy-x²-y²)=>
=>d|x=>x=zd=>a=d²z.
Avem a=d²z, b=dy, cu (z;y)=1.
Se arată că z=1.
Din (*)=>d²z|d²y²=>d²y²=nd²z=>
=>y²=nz=>z|y². Dar (y;z)=1, ceea ce
ar fi posibil doar dacă z=1.
În consecinţă, a=d².
Fie P un punct din interiorul paralelogramului ABCD astfel încât să avem [CP] ≡ [BC]. Dacă M și N sunt mijloacele segmentelor [AP] și respectiv [CD], arătați că BP este perpendiculară pe MN.
Am pus solutia aici: https://www.geogebra.org/m/vk7fwffk
La un turneu de volei, fiecare dintre echipele participante joacă exact un meci împotriva fiecăreia dintre celelalte echipe. Fiecare meci are o echipă câștigătoare care primește un punct și o echipă pierzătoare care primește 0 puncte. Se constată că la sfârșitul turneului existaă o echipă care a acumulat mai puține puncte decât celelalte și astfel ea ocupă în clasamentul final, singură, ultimul loc. De asemenea, se observă că fiecare echipă, cu excepția celei clasate pe ultimul loc, a pierdut exact un meci împotriva unei echipe care a acumulat mai puține puncte decât ea.
a) Demonstrați că nu este posibil ca la turneu să fi participat 6 echipe.
b) Arătați printr-un exemplu că este posibil ca la turneu să fi participat 7 echipe.
La un turneu de volei, fiecare dintre echipele participante joacă exact un meci împotriva fiecăreia dintre celelalte echipe. Fiecare meci are o echipă câștigătoare care primește un punct și o echipă pierzătoare care primește 0 puncte. Se constată că la sfârșitul turneului există o echipă care a acumulat mai puține puncte decât celelalte și astfel ea ocupă în clasamentul final, singură, ultimul loc. De asemenea, se observă că fiecare echipă, cu excepția celei clasate pe ultimul loc, a pierdut exact un meci împotriva unei echipe care a acumulat mai puține puncte decât ea.
a) Demonstrați că nu este posibil ca la turneu să fi participat 6 echipe.
b) Arătați printr-un exemplu că este posibil ca la turneu să fi participat 7 echipe.
În triunghiul ABC măsura unghiului ABC este o treime din măsura suplementului unghiului BAC. Arătați că AB²=AC²+AC·BC
Daca notam unghiul A cu x, se obtine B=(180-x)/3, C=2(180-x)/3. Trasam bisectoarea BD. Triunghiul DBC este isoscel cu baza BC. Relatia ceruta se deduce din asemanarea triungh. ABC si ACD.
Fie n ≥ 2 un număr natural. Arătați că numărul
n^4+n^2+ 3 nu poate fi scris ca sumă a două numere prime. ^=putere
Fie n ≥ 2 un număr natural. Arătați că numărul
n⁴+n²+3 nu poate fi scris ca sumă a două numere prime.
Soluţie:
Indiferent de paritatea lui n, numărul n⁴+n²+3 este impar.
Înseamnă că unul din cele două numere prime ar trebui
să fie 2. Fie p celălalt număr prim.
n⁴+n²+3=2+p => p= n⁴+n²+1.
Dar un număr de forma n⁴+n²+1, cu n ≥ 2, nu poate fi prim, deoarece n⁴+n²+1= (n²+n+1) (n²-n+1).
Vă rog să mă ajutați, clasa a VIII:
La un turneu de volei, fiecare dintre echipele participante joacă exact un meci împotriva fiecăreia dintre celelalte echipe. Fiecare meci are o echipă câștigătoare care primește un punct și o echipă pierzătoare care primește 0 puncte. Se constată că la sfârșitul turneului există o echipă care a acumulat mai puține puncte decât celelalte și astfel ea ocupă în clasamentul final, singură, ultimul loc. De asemenea, se observă că fiecare echipă, cu excepția celei clasate pe ultimul loc, a pierdut exact un meci împotriva unei echipe care a acumulat mai puține puncte decât ea.
a) Demonstrați că nu este posibil ca la turneu să fi participat 6 echipe.
b) Arătați printr-un exemplu că este posibil ca la turneu să fi participat 7 echipe.
Până mâine am tema
Fie u punctajul ultimei echipe şi p₁, p₂,…,p₅ punctajele celorlalte.
Fiind 6 echipe, s-au disputat 5+4+3+2+1=15 meciuri, deci p₁+p₂+…+p₅+u=15.
Avem
u < p₁
u < p₂
……..
u < p₅
———-
5u < 15-u
u < 2,5
u nu poate fi 2, deoarece p₁, p₂,…,p₅ ar fi minim 3 şi însumate ar da minim 15, imposibil.
Ramâne unica variantă u=1, deci p₁+p₂+…+p₅=14 (*).
Dar aceste 5 echipe au disputat 4+3+2+1=10 meciuri, din care s-a pierdut unul singur,
adică p₁+p₂+…+p₅=9, contradicţie cu (*).
La b se poate găsi un exemplu.
Aflați ultimele 500 de cifre ale numărului:
N=1!•2^1•3+2!•2^2•5+3!•2^3•7+…+2019!•2^2019•4039
1!•2^1•3= 1 factorial•2 la puterea 1•3
…
2019!•2^2019•4039= 2019 factorial•2 la puterea 2019•4039
Este corect scris ?
N= 1!•2¹˟³ +2!•2²˟⁵ +3!•2³˟⁷+…+2019!•2²⁰¹⁹˟⁴⁰³⁹
Nu
Este
N=1!•2¹•3+2!•2²•5+3!•2³•7+…+2019!•2²⁰¹⁹•4039
Nu prea arata a exercitiu de teza. Poate la Oxford.Eu inca nu am vazut nicio regula pentru ultimele cifre.
Sunt clasa a 9, la ICHB, clasa de mate-info, unde este foarte greu, la clasa se lucrează la nivel de olimpiadă. Acest exercițiu nu l-am înțeles, sper sa mă ajutați.
Aflați ultimele 500 de cifre ale numărului
N=1!•2¹•3+2!•2²•5+3!•2³•7+…+2019!•2²⁰¹⁹•4039.
Mă puteți ajuta? Vă rog!
Suma este egală cu 2020! • 2²⁰²⁰ -2.
Deoarece 2020! are la final peste 500 zerouri (mai precis, are 503 zerouri, deoarece factorul 5 apare in descompunere la exponentul 503), iar 2²⁰²⁰ are ultima cifra 6 (ceea ce nu mai conteaza, de fapt), numarul dat va avea ultimele 500 cifre 999999…..998.
O varianta de demonstratie (pentru valoarea sumei) ar fi prin inductie.
Mulțumesc fffff mult !!!
Pe o tablă de șah 8×8 sunt așezați niște pioni astfel încât pe fiecare linie și pe fiecare coloană să fie un număr impar de pioni (nu neaparat același). Arătați că numărul total al pionilor aflați pe pătrățelele negre este par.
Problema s-a dezbatut aici: https://math.stackexchange.com/questions/2713521/parity-of-number-of-pieces-on-the-black-squares-of-a-chessboard
Fie 1= d₁ < d₂ < … < d₁₆ =n cei 16 divizori ai numărului natural n. Știind că d₆ =18 și d₉ − d₈= 17, aflați n.
Am pus aici solutia: https://drive.google.com/file/d/1wtLDEjVIy8Bv7XIv5ZvVcJXtCfa5wrPS/view?usp=sharing
Sâmbătă am olimpiada și acest subiect a fost dat într-un an. Vă rog să mă ajutați!
Fie n ≥ 2 un număr natural fixat. Un pion este plasat pe o tablă dreptunghiulară 1 × n formată din n pătrățele 1 × 1 numerotate, în ordine, de la 1 la n. Pionul poate face două tipuri de mutări: de pe pătrățelul k el poate muta în pătrățelul k−2 (dacă k − 2 ≥ 1) sau poate muta în pătrățelul 2k (dacă 2k ≤ n). Scopul este de a face o succesiune de mutări astfel încât pionul să treacă prin cât mai multe dintre cele n pătrățele. Pătrățelul de pe care pornește la început pionul poate fi ales în mod convenabil. Un pătrățel poate fi vizitat și de mai multe ori, dar în acest caz el va fi numărat o singură dată. În funcție de valoarea numărului natural n, stabiliți numărul maxim de pătrățele pe care le poate vizita pionul.
Fie n ≥ 2 un număr natural fixat. Un pion este plasat pe o tablă dreptunghiulară 1 × n formată din n pătrățele 1 × 1 numerotate, în ordine, de la 1 la n. Pionul poate face două tipuri de mutări: de pe pătrățelul k el poate muta în pătrățelul k−2 (dacă k − 2 ≥ 1) sau poate muta în pătrățelul 2k (dacă 2k ≤ n). Scopul este de a face o succesiune de mutări astfel încât pionul să treacă prin cât mai multe dintre cele n pătrățele. Pătrățelul de pe care pornește la început pionul poate fi ales în mod convenabil. Un pătrățel poate fi vizitat și de mai multe ori, dar în acest caz el va fi numărat o singură dată. În funcție de valoarea numărului natural n, stabiliți numărul maxim de pătrățele pe care le poate vizita pionul.
Daca bine am inteles eu enuntul, daca pun de fiecare data pionul in ultimul patrat impar, poate vizita tot, nu ar fi greu de inteles cum si de ce.
Nu-mi puteți da mai multe detalii și răspunsul: numărul maxim de pătrățele pe care le poate vizita pionul. Vă rog mult.
Vă rog să mă ajutați, poimâine am olimpiadă.
Exemple.
1. Pătratele sunt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
Pleacă din 9 către stânga: 9-7-5-3-1-3-5-10-8-6-4-2
2. Pătratele sunt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12
Pleacă din 11 către stânga: 11-9-7-5-3-1-2-4-8-10-8-6-12
3. Pătratele sunt 1,2,3,4,5,6,7,8,9
Pleacă din 9 către stânga: 9-7-5-3-1-2-4-8-6
Se poate generaliza.
Asta daca bine am inţeles eu enunţul. Acel “sau” e cam problematic. De exemplu, nu deduc din enunţ dacă din 4 am voie să merg sau în 2 sau în 6 sau doar în 8.
Din 4 puteți merge în k-2, adică în 2 sau în 2k, adică în 8.
Din 4 puteți merge în 2 sau 8. Care ar putea fi numărul maxim de pătrățele pe care la poate vizita pionul? Nu știu sa răspund la întrebare și să demonstrez acest lucru.
Din 4 puteți merge în 2 sau 8. Care ar fi numărul maxim de pătrățele pe care le poate vizita pionul? Nu știu răspunsul și cum să demonstrez acest lucru.
As vrea modus vivendi 2019 cls a 6a te rog
Concursul Modus Vivendi 2019 https://drive.google.com/file/d/1tRdFW6NDpcJ2H_A0CQVZ62uZaidxgQDE/view?usp=sharing
Determinați toate numerele prime p₁, p₂, p₃, p₄, p₅, p₆ care verifică:
p₁²=p₂²+p₃²+p₄²+p₅²+p₆²
Se foloseşte faptul că pătratul oricărui număr prim p>3 are forma 24k+1.
p₁ nu poate fi 2 sau 3, se verifică simplu, deci p₁ are forma 24k+1.
Dacă p₂,…, p₆ ar fi toate de forma 24n+1, am ajunge la egalitatea imposibilă 24k+1=5(24n+1).
Înseamnă că unele din ele sunt 2 sau / şi 3.
Se analizează pe rând variantele posibile: unul să fie 2, două să fie 2 (şi celelalte de forma 24n+1) etc., unul să fie 3, două să fie 3 etc.
Se trece apoi la combinaţiile cu 2 şi 3. Se obţine singura variantă posibilă: patru de 2 şi un 3, adică
p²₁ =16+9, cu soluţia p₁=5. Toate celelalte conduc la egalităţi imposibile.
Buna ziua,
Puteți sa-mi spuneti, va rog, care au fost subiectele la limba romana, la examenul de bacalaureat din 1989?
Multumesc!
Regret, nu ştiu nimic despre subiectele de limba română.
Vă rog să mă ajutați la această problemă:
Dispunem de 30 de cartonaşe. Pe 10 dintre ele este scris numărul real a, pe altele 10 este scris numărul real b, iar pe celelalte 10 este scris numărul real c, unde a,b, c sunt distincte două câte două. Se ştie că, oricum am alege 5 dintre aceste 30 cartonaşe, există altele 5 astfel încât suma numerelor de pe cele 10 cartonaşe să fie 0.
Demonstrați că unul dintre numerele a, b, c este egal cu 0.
Vă rog să mă ajutați la această problemă:
Dispunem de 30 de cartonaşe. Pe 10 dintre ele este scris numărul real a, pe altele 10 este scris numărul real b, iar pe celelalte 10 este scris numărul real c, unde a,b, c sunt distincte două câte două. Se ştie că, oricum am alege 5 dintre aceste 30 cartonaşe, există altele 5 astfel încât suma numerelor de pe cele 10 cartonaşe să fie 0.
Demonstrați că unul dintre numerele a, b, c este egal cu 0.
va rog frumos pot sa am rezolvarile pentru exmenul de treapta I liceu 1989 si 1990
multumesc
Nu am rezolvarile complete redactate. Eventual, aici pot da indicatii la problemele mai dificile.
Multumesc !!!
Pentru admitere treapta I 1990, la problem III, h este perpendicular pe triunghiul ABC?
Multumesc
Da, probabil dacă au notat CD=h, au considerat că se subînţelege că h este înălţime a piramidei. Cam confuz au formulat sau este o scăpare în text.
Multumesc inca odata!
La aceiasi problema la punctul trei nu ar trebui sa fie invers aria lui ABD este dublul ariei lui ABC astfel incat masura unghiului CAD sa fie 60° ?
Multumesc!
Domnule profesor Sorin Borodi,va rog fiti mai atent cand preluati demonstratii ale inaintasilor.
Prezentarea:Cum a calculat Thales inaltimea Marii Piramide contine grave inatvertetente. Cum comenta Ioan Pitagora la demonstratia redata de dvstra pe youtoube “ati plecat dupa fenta” inaintasilor.
Altfel multa consideratie pentru efortul dumneavoastra de a face matematica mai agreabila pentru elevii de azi.
Nu aveți si subiectele de la simularea pentru treapta a doua din 1992? Era o problemă de geometrie in spatiu cu rotație si sectiune.
Văd ca subiectele de la treapta oricum nu prind acel an, se opreasc in 1987
Poate dau de ele in viitor, deocamdata nu am.
Domnule profesir Borodi,
Felicitari pentru site. Este complet. .Este incitant. Ii converteste la matematica chiar si pei care n-o iubesc.
Am accesat cele 100 de variante de testa de la “Testarea Nationala 2007”, precum si fisierul cu rezultatele acestpr 100 de variante. La fiecare varianta se mentioneaza “Rezolvarea completa aici”, dar, din pacate, nu am putut accesa “Rezolvarea completa”. Imi da “404 – Not Found”.
Exista vreo posibilitate de a accesa “rezolvarile complete” ale celor 100 de variante?.
V-as fi recunoscator daca m-ati invata cum sa procedez.
Cu stima
Ioan DRUTA
Acele rezolvari erau pe un site care acum observ ca nu mai exista, imi pare rau.
Va multumesc foate mlt, oricum. Mai caut.
Cu stima
I. DRUTA
Buna ZiuA,
Daca va trimit si eu raspunsurile treptei I din 1989/1990 puteti sa imi verificati si mie raspunsurile?
Multumesc,
Andrei
Can you also mention veed.io a simple and easy to use online video editor. Thanks
Bună ziua! Unde pot vedea baremul pentru subiectele din anul 1969?
Nu il am. Pot oferi indicatii la problemele mai dificile.
Felicitări pentru munca dumneavoastră! Vă propun la linkuri utile TESTVERIFIX – PORTAL
https://testverifixportal.weebly.com/ Profesor Peter Pop – Negrești-Oaș
Foarte utile subiectele grupate de la EN mai vechi (https://drive.google.com/file/d/0B8XodS38JIRteWE3SjBaTlhaVUE/view?resourcekey=0-YYhCXIgvdySaL9AcdFI6-A) – multumim !
Doar ca multe dintre raspunsurile de pe ultimele pagini nu sunt lizibile. Oare se poate reface cu usurinta documentul la o rezolutie mai buna?
Bună ziua!
Tocmai am lucrat cu fiica mea testul online de la factorul comun pentru clasa a V-a și la problema 7 consider că răspunsul corect este 6.Vă rog să verificați. Vă mulțumesc mult !
Extraordinar site ul dvs.
Mulțumim pentru efort.
As propune un site:
https://upper.school/
Buna ziua.
La problemele de la Matematica, vara….la finalul clasei a VI-a sunt postate raspunsurile pe site? Daca da, unde?
Îmi place foarte mult ❤️
Gasiti numarul natural N care are N:17 divizori.
1968 lipseste admitere liceu. Este link tot catre 1969.
Este pe acceasi pagina, jos.
Buna ziua!
Doresc sa va prezint o noua platforma de pregatire pentru examenul de admitere la Politehnica, realizata pentru a va facilita munca si a pune la incercare cunostintele de matematica ale elevilor. Platforma dispune de 12.000 de grile de matematica, organizate in functie de materie, an de studiu, subiecte anterioare de examen.
Sper sa va ajute in procesul educational mai mult decat cartile clasice si dorim sa ne transmiteți orice propunere de imbunatatire sau oportunitate de colaborare din partea dumneavoastra! De asemenea, ne-ar ajuta enorm de mult o postare a site-ului in grupurile dvs de elevi ce se pregătesc pt admitere.
Adresa site: grile-poli.com
Vă invit să vizitați site-ul http://www.twinkl.ro, au peste 100.000 de resurse educaționale pentru vârstele 3-12 ani în limba română si peste 1.000.000 de resurse educaționale în limba engleză, spaniolă etc.