De-a valma…

Se mai poate salva ceva ? 21 Mai 2008

Filed under: Amestecate — sorinborodi @ 10:32

Textul de mai jos l-am scris initial pentru a fi publicat altundeva,dar….
Se mai poate salva ceva ? (sau scurt tratat despre cum se poate fura o căciulă)

Vă amintiţi,desigur,cum Avraam încerca să negocieze statutul Sodomei şi Gomorei,invocând ipotetica existenţa în cetăţile pline de păcat a 50,45,40,…..,10 neprihăniţi.Cu luare aminte vor gândi la parabola biblică absolvenţii claselor a 8-a din acest an.Absolvenţii şi părinţii lor deopotrivă.Să detaliem.
Sunt numărate zilele până la repartizarea în licee a absolvenţilor claselor a 8-a.Rezultatele de la Tezele Unice din acest an sunt hotărâtoare pentru ei.Nereguli au fost,aceasta e evident.Acum vine şi legătura cu parabola biblică de mai sus.Oare ce procent de rezultate “false” ar considera ministerul că ar fi necesar pentru a spune “Stop” declanşării mecanismului de repartizare ce include acest criteriu ? 10,20…..50% ?
Rezultatele denaturate,total neconforme realităţii,au avut o distribuţie ce nu a ţinut cont de zona geografică,de tipul şcolii sau de mediul în care aceasta este situată,urban sau rural.Neprofesionalismul supravegherii a lovit fără deosebire în vârful muntelui şi în buricul târgului.Se poate spune că,la nivel naţional,am reuşit trista performanţă de a ne fura căciula.Cauzele ce au condus la această nedorită stare de lucruri sunt multiple şi complexe,nu dorim analizarea lor aici.Poate greşeala fundamentală a fost un apel la moralitate care a supralicitat realitatea existentă în şcoli.Acum,oricum,nu mai sunt importante întrebările “De ce ?” şi “Cum ?”,ci alta:”Ce-i de făcut ?”
Anchetele efectuate ici-colo nu au adus nicio alinare suferinţelor din această zonă.,efecte reparatorii cu atât mai puţin.Ele nu au reprezentat altceva decât praf în ochi şi,oricum,au vizat doar partea vizibilă a acestui hidos aisberg.Extrem de neplăcută este însă atitudinea manifestată la nivel ministerial,prin care se blochează accesul la rezultatele la nivel naţional.Oare aceasta să fie o recunoaştere tacită a eşecului organizatoric?De câţiva ani încoace,rezultatele la Teste Naţionale,Bacalaureat,diverse alte examene,erau publicate pe site-ul ministerului.Acum de ce nu s-a recurs la acest procedeu,care ar fi asigurat o transparenţă totală ?De ce această atmosferă de mare taină şi de secretomanie într-o situaţie în care nu ar fi cazul ?
Cum poate un profesor să analizeze eficienţa muncii sale,dacă este lipsit de ultima verigă,cea care închide procesul învăţării,acel feedback ce-i poate confirma că strădania sa de zi cu zi,de ceas cu ceas,a dat roade ?Altfel putem doar să ne comparăm cu noi înşine, dar în acest caz nu suntem mai presus decât Baronul Munchausen în încercarea sa de a se trage de păr pentru a ieşi din mlaştină.Elevilor noştri şi părinţilor acestora le sunt la fel de necesare aceste comparaţii cu situaţia din ogrăzile vecine.
Orice începător în studiul statisticii,în momentul în care ar avea în faţa ochilor rezultatele la Tezele Unice şi performanţele anterioare ale elevilor aceleiaşi şcoli,ar putea desprinde nişte concluzii evidente,în urma unui studiu comparativ de câteva minute ,înaintând un coeficient de verosimilitate în ce priveşte aceste rezultate.
Aşadar,ce-i de făcut,în această secundă 59 ? Aşa cum se arată într-un document elaborat de Asociaţia EduCer,greşeala deja a fost produsă,aşa că remediul nu poate fi decât unul singur:modificarea metodologiei prin care se face accederea la liceu în anul şcolar 2008-2009,prin acordarea posibilităţii liceelor la care numărul candidaţilor îl depăşeşte pe cel al locurilor, să organizeze examene de admitere.Aceste modificări nu sunt condiţionate de apariţia noii Legi a Învăţământului Preuniversitar sau de noul Statut al cadrelor didactice.
Avem această datorie morală faţă de elevi.Poate şi pentru că ei nu au cum să se refugieze la munte, precum personajul Lot.din acelaşi pasaj biblic invocat la început.
Sorin Borodi

PS Si când te gândesti ca Bac-ul pândeste la cotitură……

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s