De-a valma…

Analiza fenomenului infractional la examenul de Bacalaureat 13 Iulie 2007

Filed under: Amestecate — sorinborodi @ 14:36
Tags: , , , , ,

Analiza fenomenului infractional la examenul de Bacalaureat

1.Preambul

Examenul cu care se incheie studiile liceale, Bacalaureatul,a devenit in ultimii ani obiectul unui vast fenomen infractional, cu o larga implicare a factorilor interesati: parinti, profesori, elevi si alte ‘entitati’, dupa cum va rezulta din prezentul studiu.

Ne propunem ca in acest studiu sa prezentam faptele asa cum sunt ele, sa analizam cauzele care au condus la aceasta incredibila stare de lucruri si, nu in ultimul rand, sa propuneme solutii pentru eradicarea fenomenului.

Mentionam ca studiul nu se doreste a fi exhaustiv. Pe de alta parte, in functie de centrul de examen, cu situatia de mai jos pot exista similitudini integral, partial sau deloc. 

2.Prezentarea faptelor

 

Modul in care se desfasoara neregulile,la nivelul componentelor,este descris detaliat mai jos.

In functie de momentul desfasurarii,neregulile se pot grupa in trei mari categorii:

 

-Premergatoare examenelor propriu-zise

-In timpul examenelor

-Ulterioare examenelor 

Le vom analiza pe rand.

2.1 Nereguli premergatoare examenelor

 

Cea mai grava dintre toate infractiunile acestui moment este colectarea asa-zisei ‘taxe de protocol’.Aceasta este o suma care are un scop clar:mituirea,in bani sau in natura,a persoanelor cu putere decizionala si executorie implicate in desfasurarea examenului de Bacalaureat.

Cuantumul acestei taxe a crescut de la un an la altul,ajungandu-se,in unele licee,pana la 2.000.000 lei pentru fiecare elev (este vorba despre anul 2007).

Cine colecteaza banii ?Uneori dirigintii,in mod direct,pe baza de tabel.Alteori,cate unu-doi parinti pentru fiecare clasa indeplinesc aceasta sarcina,iar uneori un elev din clasa.Toate acestea se desfasoara cu stirea dirigintilor si,intr-o covarsitoare majoritate a cazurilor,cu stirea directorilor unitatilor scolare respective.De cele mai multe ori,actiunea este facuta de catre un parinte,pentru a se salva aparentele de legalitate.Deseori,in aceasta faza se exercita presiuni asupra elevilor care refuza achitarea sumei sau asupra celor ce o achita partial.

De mentionat ca infractiunea se comite in cunostinta de cauza,deoarece tot personalul din invatamant cunoaste prevederile metodologiei de desfasurare a Bacalaureatului,care prevede interzicerea in mod expres a acestor fapte,chiar daca nu sunt savarsite direct.Simpla cunoastere a ilegalitatii si incuviintarea ei tacita se considera abatere si se pedepseste.

In anumite situatii,faptasii isi iau ca masura de precautie camuflarea colectarii acestor fonduri ilegale prin cumularea lor cu altele:bani pentru banchetul claselor a XII-a,pentru poze, pentru formularele (diplome) ce se elibereaza in urma bacalaureatului etc.

Un fenomen relativ rar intalnit,dar nu absent cu desavarsire,este colectarea de fonduri initiata de conducerea unitatii scolare,avandu-i de aceasta data ca platitori pe profesorii insisi.Aceasta actiune este executata printr-o forma de santaj mascat,fiind adus uneori in discutie si fondul de premiere de 2%.Ca argument este invocata dorinta ca liceul sa obtina rezultate bune.

Cine pastreaza sumele colectate ?Uneori dirigintii,alteori unul dintre parinti.De altfel,aceste persoane sunt si cei care administreaza acesti bani,tinand o evidenta a lor.Parintii care se implica in astfel de ilegalitati sunt,de regula,cei care au asteptari sporite vis-avis de examene:note mai mari la examinari orale (de obicei 10),aranjamente pentru examenele scrise.

O abatere anterioara examenului propriu-zis,dar de mai mica amploare,este contactarea persoanelor (profesori) care sunt presupuse a face parte din comisie:la examinari orale, posibili supraveghetori etc.

Uneori,in ziua premergatoare primei zi de examen,una din persoanele ce detin fondurile banesti (care ajung deseori la sute de milioane de lei),eventual in complicitate cu altii,inmaneaza Presedintelui desemnat al Comisiei o anumita suma (de ordinul milioanelor pana la al zecilor de milioane de lei),pentru a se asigura de bunavointa acestuia.Uneori,si vicepresedintelui,in functie de cat se considera ca este de intransigent si/sau ‘pretentios’.

Aceasta suma de bani se asociaza deseori cu asigurarea cazarii si meselor in mod gratuit,diurna alocata revenindu-i in totalitate,neatinsa.

In ultimul timp,tot mai des aceste sume sunt oferite ca mita in euro (mai rar in dolari).

 

2.2.Nereguli in timpul examenelor

Aceste abateri se constituie in fraudarea propriu-zisa a examenului.

Se disting doua etape ale acestor abateri,dupa tipul probelor:orale sau scrise.

2.2.1 Nereguli in timpul probelor orale

De multe ori,profesorilor examinatori de la probele orale li se asigura transport gratuit, cheltuielile fiind suportate din fondul de protocol,aceste persoane completandu-si totodata si delegatii pentru decontarea transportului.Se practica apoi un sistem de cadouri,in cuantum de la cateva sute de mii la cateva milioane de lei.Acestea nu exclud in totalitate varianta mituirii in bani lichizi.Se asigura mese,uneori fastuoase,inclusiv cu consum de alcool.Examinatorii pot primi foloase necuvenite in bani sau obiecte nu numai pentru o notare colectiva la limita de sus a baremelor,dar si pentru cazuri individuale,de regula atunci cand cei interesati vizeaza nota maxima,zece.

Modul concret de fraudare acopera o paleta larga,incepand cu examinarea dintr-un bilet cu continut cunoscut,superficialitate in timpul examinarii,eliminarea biletelor considerate dificile,permisiunea alegerii unui al treilea bilet,falsificari grosolane ale notelor etc.

Aici trebuie mentionat ca,data fiind natura subiectiva a examinarii orale,se intalneste uneori si fenomenul notarii voit in defavoarea elevului,din diverse ratiuni:o razbunare pentru o presupusa -sau reala-comportare similara a altui cadru,in alt an sau in alt centru,intermedierea unor razbunari personale etc.

In aceasta etapa a desfasurarii bacalaureatului sunt vizibile deja efectele dezastruoase, inumane,ale acestor acte:rasturnari evidente a scarii valorii elevilor,cu incalcarea celor mai elementare principii deontologice.

2.2.1 Nereguli in timpul probelor scrise

Acest tip de abateri sunt cele ce au cea mai mare ponderea in desfasurarea examenelor.Supraveghetorilor,in cazul in care sunt din alta localitate,li se asigura gratuit transportul,din fondurile colectate sau prin ‘sponsorizari din partea celor interesati.Tot pentru a obtine bunavointa acestor supraveghetori (numiti si asistenti),se organizeaza pentru ei mese,in incinta centrului de examen sau in afara acestuia,mesele fiind mai mult sau mai putin consistente,in functie de cuantumul fondului de protocol.Toate acestea se fac cu incuviintarea tacita a Presedintelui Comisiei sau a membrilor acesteia.

Se comit nereguli la repartizarea supraveghetorilor in sali,astfel incat cei cunoscuti ca intransigenti sa nu poata interveni in derularea fraudelor,fiind numiti pe holuri etc.Repartizarea preferentiala merge pana la desemnarea,vizibila sau nu,a unor supraveghetori pentru o anumita sala,in care persoanele din Comisie au interese legate de anumiti candidati.

Au fost intalnite cazuri,cu frecventa redusa insa,in care insisi candidatii incearca mituirea directa a supraveghetorilor,dupa intrarea in sala,cu ajutorul unor sume colectate ad-hoc sau in prealabil.

Dupa inceperea probelor scrise propriu-zise,fraudarea consta in urmatoarele:

 2.2.1.1.Metode vechi

 

2.2.1.1.1.Metode ce nu implica alte persoane

-De pe fituica (formule etc)

-Din manual sau alte surse tiparite

-De la vecinul din fata (spate,stanga,dreapta)

-De pe ciornele altora,uneori supraveghetorul fiind vector transportor al acestora 

2.2.1.1.2.Metode cu implicarea altor persoane

 

-De pe ciorna ‘servita’ de supraveghetor

-Din surse plasate de terti in holuri,toalete etc.(se cunosc cazuri cand era implicata pana si asistenta medicala desemnata sa acorde primul ajutor in centrul de examen)

-Dictarea unor parti din subiect la telefonul mobil

-Prin dictarea solutiilor de catre altcineva din sala

-Marcarea lucrarii cu diverse semne pentru o ulterioara recunoastere la corectare,aceasta metoda incluzand si varianta stampilarii intr-un anumit mod a lucrarilor unor candidati

-Substituirea de persoana,atunci cand un candidat scrie o lucrare in numele altuia

-Schimbarea ‘din mers’ a optiunii candidatului 

2.2.1.2.Metode noi

-Dictarea rezolvarii complete la telefon,dupa extragerea variantei (practicata incepand cu 2007)

-Copierea de pe fituica direct a variantei extrase (practicata incepand cu 2007)

-Utilizarea de dispozitive wireles,casti miniaturale,greu detectabile si alte dispozitive

Metodologia desfasurarii examenului este deseori incalcata,in multe moduri,unul din acestea fiind superficialitatea cu care sunt tratate faptele de frauda clare,dovedite:candidati surprinsi copiind,din diverse surse,sunt deseori dojeniti.Aceasta trecere cu vederea a infractiunilor surprinse in flagrant se constata atat din partea supraveghetorilor,cat si a membrilor Comisiei.

Pe parcursul desfasurarii Bacalaureatului,Comisiei,uneori numai unor membri ai acesteia,li se asigura mese,in incinta centrului sau in afara acestuia,la restaurante,pensiuni,al caror cuantum ajunge la valori de ordinul milioanelor de lei sau mai mult.

Totodata,in afara mitei mentionate la inceputul paragrafului,se ofera membrilor Comisiei transport gratuit,organizat prin desemnarea unor parinti posesori de automobil.Sunt oferite si cadouri,valoarea acestora fiind variabila.

In zilele in care nu se desfasoara probe,sunt oferite Presedintelui Comisiei si uneori si membrilor vizite la obiective turistice din zona,cheltuielile fiind suportate din acelasi fond de protocol.

O mentiune speciala trebuie facuta legat de proba de educatie fizica,aceasta intrecand inimaginabilul in materie de incorectitudine,mai ales ca aici toate faptele sunt vizibile.Se merge deseori pe fixarea unui tarif pentru nota zece,acesta fiind variabil de la un centru la altul,plafonul maxim fiind de ordinul milioanelor de lei.

 

2.3.Nereguli ulterioare examenelor

Acestea se pot grupa in trei subcategorii,in functie de locul comiterii lor:in centrul de examen, in cel de corectare sau la centrul de rezolvare a contestatiilor. 

2.3.1.Nereguli ulterioare examenelor,comise in centrul de examen

-Completarea spatiilor libere din lucrare,astfel incat sa asigure o nota superioara

-Substituirea fizica a lucrarii

-Marcarea lucrarii,in vederea unei recunoasteri ulterioare (a nu se confunda cu marcarea realizata in sala de examen);aceasta infractiune se face de obicei cu complicitatea unui supraveghetor,care pune deoparte lucrarea la predare.

2.3.2.Nereguli ulterioare examenelor,comise in centrul de corectare

 

In aceasta faza a abaterilor,intra in scena unii dintre profesorii corectori.De mentionat ca in ultimii ani,amploarea ilegalitatii s-a diminuat,dat fiind numarul mare de lucrari dintr-un centru de corectare.Totusi,este inca practicata.Infractorul cere colegilor setul desemnat de lucrari,pentru a-si gasi lucrarea / lucrarile cu semnul specific;de regula,acesta apare pe prima pagina,pentru usurarea actiunii.Incercarile de depistare nu sunt intotdeauna incununate de succes;aici intervine flerul si perseverenta faptasului.In cazul gasirii lucrari / lucrarilor,se recurge,dupa caz,la acordarea unei note ce nu concorda cu continutul sau,daca pretentiile ofertantului sunt mari,se fac adaugiri in spatiile libere,care nu pot fi in intregime zetate.

Corectorul comite fapta contra unui tarif sau,uneori,in baza unei relatii de prietenie sau rudenie cu parintii elevului.

Exista si varianta in care faptasul nu are absolut nici un beneficiu material,atunci cand actioneaza la cererea superiorilor ierarhici:presedinte de comisie de corectare,director de unitate scolara,inspector scolar etc.

Ce mai trebuie mentionat aici este ca ,deseori,unii corectori sunt dispusi prea usor sa devina complici,prin punerea le dispozitia infractorului a setului de lucrari sau,uneori,o corectare superficiala la ‘a doua mana’,aceasta fiind mai mult o neglijenta de serviciu. 

2.3.2.Nereguli ulterioare examenelor,comise in centrul de rezolvare a contestatiilor

Si acest tip de infractiune are o incidenta din ce in ce mai redusa in ultimii ani,dificultatile realizarii ei derivand din motive clare:stramutarea lucrarilor in alt judet.

Dupa ce,cu complicitatea celor ce cunosc locul in care urmeaza sa se rezolve contestatiile acesta este deconspirat,se ajunge,prin diverse filiere,la persoana / persoanele ce urmeaza sa faca recorectarea.Cazurile de fraudare in acest mod sunt reduse ca numar,implicand un mare grad de risc,motiv pentru care si tarifele practicate sunt pe masura.

 

3.Cauzele fenomenului

Le vom prezenta grupate in doua categorii,ordinea in cadrul acestora fiind pur aleatorie. 

3.1.Cauze cu originea in sistem si in contextul general al societatii

-Subfinantarea continua la care a fost supus invatamantul,in special dupa 1990.In orice stat,chiar si la noi in anumite sectoare,fonduri pentru protocol sunt in mod expres prevazute in bugetul anumitor institutii,fiind,in ultima instanta,o problema de ospitalitate si de bun simt.Lipsa lor este un motiv favorizant,un ptretext de fapt,al colectarii fondurilor cu destinatia mai sus amintita.

-Slaba salarizare a personalului din invatamant

-Aplicarea superficiala a legilor si regulamentelor in vigoare

-Contextul general dat de marginalizarea invatamantului,cauza ce a contribuit si ea la aceasta alunecare in derizoriu a Bacalaureatului

-Interesele factorilor aflati la diferite nivele de a se obtine procente mari de promovabilitate,fiind vorba aici de :profesori,directori,inspectori

-Includerea mediei de la Bacalaureat in calcularea mediei de admitere la facultati

 

3.2.Cauze cu motivatie intrinseca,la nivel de individ

-Interese materiale ale celor implicati in desfasurarea examenelor

-Slabul profesionalism al unor profesori,care prin obtinerea de catre fostii lor elevi a unor rezultate pe cai oneroase,incearca sa substituie pregatirea reala,normala,pe care nu au fost capabili sa o asigure acestora

-Motive afective si de ordin sentimental,mai concret tendinta celor implicati in examene,in special a supraveghetorilor,de a arata ca sunt ‘buni la suflet’,acea bunatate gresit inteleasa,care intr-un examen este superflua 

4.Concluzii finale si propuneri de masuri pentru eradicarea fenomenului

Ca o concluzie,aceasta activitate infractionala desfasurata an de an la Bacalaureat are aspecte complexe,data fiind multitudinea de interese puse in joc.La o analiza sumara,se poate observa ca se comit cel putin 3 infractiuni prevazute ca atare si sanctionate de Codul Penal,printre cele mai grave fiind:darea si luarea de mita,asocierea in vederea comiterii unor infractiuni, infractiuni de serviciu.

De remarcat ca toate acestea sunt din categoria celor cu pericol social deosebit de ridicat. Si,totodata,impactul moral si etic este devastator:incepand cu mutilarea sufleteasca a copiilor nedreptatiti,care primesc astfel o nemeritata palma din partea celor care,in fond,ar trebui sa le fie model de cinste si corectitudine si terminand cu pierderea statutului cadrelor didactice de persoane morale.

Masurile pe care le propunem pentru eradicarea sau macar estomparea fenomenului vizeaza, logic, cele trei etape in care infractiunile au loc:anterioare,concomitente,respectiv ulterioare examenului propriu-zis.Este cazul sa mentionam ca aceste masuri au o aplicabilitate imediata. Intentionat,pentru a nu da acestui studiu o tenta de initiere de polemici fara acoperire,nu ne vom referi la masuri gen:marirea salariilor in invatamant,renuntarea la luarea in calcul a mediei de Bacalauret la admiterea in invatamantul superior etc.

Le vom grupa in functie de cei ce sunt in masura sa le aplice:

 

4.1.Masuri cu punct de plecare de la nivel ministerial

-Prelucrarea reala cu elevii si cu parintii acestora a metodologiei,cu insistenta pe precizarea riscului infractional la care se expun prin colectarea de fonduri banesti

-Sanctionarea drastica a tuturor persoanelor ce incearca sa colecteze fonduri in vederea mituirii celor implicati :parinti,profesori,directori,inspectori

-Desemnarea din timp a unor persoane in vederea urmaririi indeaproape a neregulilor

-Numirea,in colaborare cu Politia,a unui cadru specializat care sa raspunda de fiecare centru in parte

-Instalarea in salile de examen a unor minicamere de luat vederi,cu pastrarea pe timp nelimitat a imaginilor inregistrate;salile astfel echipate ar putea fi inchiriate sau puse la dispozitie pentru desfasurarea si altor examene.Astfel de camere de luat vederi sa functioneze si in salile in care se desfasoara examinarile orale si,in functie de posibilitatile tehnice,si la desfasurarea probelor sportive

-Controale inopinate efectuate in centrele de examen de catre persoane cu inalta probitate morala,rezultatele controalelor fiind consemnate imediat intr-un proces verbal

-Instalarea pe parcursul probelor a unor dispozitive electronice de bruiere a telefoanelor mobile,cu un orar de functionare adecvat,pentru a le asigura eficienta (de exemplu,cele 3 ore ale probei respective,plus o ora inainte,o ora dupa

-Colaborarea cu sindicatele pentru inlaturarea neregulilor

-Asigurarea obligatorie de fonduri pentru apa minerala si mici gustari destinate celor implicati in bacalaureat 

4.1.Masuri ce tin de profesori,ca indivizi

-Blamarea celor ce sunt implicati in strangerea de fonduri banesti ilegale

-Atentionarea elevilor si parintilor asupra articolelor din metodologie ce interzic acest act

-Refuzarea mitei de orice natura

-Abordarea cu seriozitate de catre supraveghetori a sarcinilor de serviciu,dat fiind faptul ca,in tot acest mers al neregulilor,profesorul supravefhetor este veriga de baza,el avand puterea sa blocheze multe din initiativele infractionale

-Atentionarea colegiala a celor ce gresesc

-Semnalarea cu curaj a faptelor infractionale

 

 

12 Responses to “Analiza fenomenului infractional la examenul de Bacalaureat”

  1. Maria Gornea Says:

    In fiecare an in preajma examenului apar nereguli legate de organizare si mod de desfasurare,dar nimeni nu ia nicio masura pentru a schimba aceasta situatie.Sunt parintele unei eleve care da bacul in acest an.S-a pregatit foarte mult.A venit dezamagita de la proba scrisa de la limba romana,din cauza ca ,,smecherii”care au trecut ,,ca gasca prin apa”prin cei patru ani de liceu,dar cu note mari, s-au descurcat si de aceasta data COPIIND FARA JENA SUB SUPRAVEGHEREA PROFESORILOR ASISTENTI. La iesirea din sali fiecare se lauda cu ,,victoria”.
    Vina o poarta cei care i-au asistat.S-au facut ca nu-i vad,ba mai mult in unele sali i-au incurajat sa-si foloseasca sursele pe care le au,dar fara sa se panicheze in momentul in care vine cineva din comisie in sala.De ce nu mai avem valori?!Pentru ca locul lor este luat de acesti ,,hoti”.
    Propun sa se faca o selectie a cadrelor care merg la asistenta,nu sa-i ia pe toti cei care se inscriu doar pentru bani.fara sa-si asume raspunderea.Semneaza un angajament,care nu este nici pe sfert respectat.Cine-i de vina?Elevul incearca,dar profesorul care a semnat de ce nu ia atitudine?
    Cum sa-mi incurajez copilul pentru probele urmatoare ,cand vede cata nedreptate?

  2. cristina Says:

    mi-a placut la nebunie analiza bac-ului, acurata de parca ar fi fost o analiza de politici educationale; totusi, the show goes on and on and on…

    p.s.: in 2004 am participat la bac pentru prima oara si ultima. am primit dupa supravegherea la o proba la un liceu cu program sportiv o suma echivalenta cu 25 euro intr-un plic sigilat. in candoarea mea am semnat pentru ea, crezand ca e adeverinta de participare. toti colegii mei care se bateau cu pumnul in piept in cancelarie cat sunt ei de incoruptibili isi frecau mainile de bucurie. cand am ajuns acasa, am inlemnit. a doua zi , iar. a treia zi , idem. cu banii aceia am botezat un copil abandonat pe o banca de „mama” sa si dupa trei luni l-am adoptat.

    • sorinborodi Says:

      Apreciez sinceritatea ta.

      • lucica Says:

        Domnule Borodi intr-un an ati fost la bacalaureat la liceul unde lucrez si eu si nu am observat ca v-ar fi deranjat mesele copioase la care ati fost invitat si nici nu ati bagat bete in roate asa cum va laudati. In rest aveti dreptate in totalitate in aticolul pecare l-ati publicat.

      • sorinborodi Says:

        @lucica,ai dreptate ,nu neg .Scuza pe care o am e una singura:naivitatea mea din acele vremuri (banuiesc ca e vorba de ceva ce s-a petrecut in urma cu vreo 10 ani).
        Acum sunt convins ca unii invarteau afaceri necurate profitand de naivitatea mea si a altora.Noi cu ciorba,ei cu plicurile .
        Ma bucur ca intre timp ,m-am dezmeticit ….

  3. Daniel Says:

    Anul trecut am participat la supraveghere. Mi s-au oferit bani, dar am refuzat sa-i primesc. Am refuzat si a doua zi. A treia si a patra zi nu am mai intrat la supraveghere in sala si am ramas pe hol. M-am jurat ca nu mai particip niciodata la supraveghere.

  4. Ana-Maria Says:

    Domnule Sorin Borodi, se pare ca Bacalaureatul in Romania a devenit in ultimii ani un circ atat de ieftin si murdar incat , de multe ori ne este jena sa spunem ca luam parte in vreun fel la aceasta mascarada-profesori corectori, evaluatori la probele orale sau supraveghetori.
    Cea mai umilitoare experienta am trait-o ca profesor supraveghetor.Acestia sunt adevarate marionete in mainile comisiei de Bacalaureat-ca si inexistenti.Au fost cazuri in care ignorand total prezenta noastra- a celor 2 supraveghetori,
    s-au „strecurat” ciorne cu subiecte anumitor persoane( chiar vicepresedintele sau alt reprezentant al comisiei de Bac).Cand le-am atras atentia sa paraseasca sala de clasa,ni s-a raspuns batjocoritor ca trebuie sa ne vedem de treaba noastra- insusi presedintele este de acord-, daca mai dorim sa participam la urmatoarele probe.Inutil sa va spun ca la urmatoarele probe am „pazit” holul si curtea liceului respectiv.S-a avut grija sa fim tinuti departe de salile de clasa.
    Ceea ce nu o sa pot uita niciodata sunt privire intrebatoare si revoltate ale celorlati elevi,( nepilosii), care de-a lungul celor 4 ani de liceu au invatat asa cum au putut si au sperat la un examen corect.Rusine!

  5. gabriel teodorescu Says:

    da, este o analiza pertinenta a fenomenului Bacalaureat in Romania in ultimii ani.

    Ce doresc sa subliniez este, si va spun cu certitudine in Centrul zonal de corectare al lucrarilor de Bac. nu se pot face anumite lucruri de care pomeniti dumneavoastra.

    De ex. la 4753 de lucrari de matematica de care de ex. raspunzi, ai 76 de profesori corectori, lucrarile va spun eu au fost amestecate, apoi numerotare pt fiecare profesor corector si date la corectat, nimeni nu si-a permis sa substituie vreo lucrare sau sa o modifice,…
    Deci s-a corectat ceeace era scris si s-a notat cum spun eu in interesul elevului, si conform grilei de notare, nefiind niciodata diferente mai mari de 50 de sutimi sa zicem, …
    Ceeace se intampla in centrele de examen, este alta poveste, dar iarasi va spun ca la liceele bune nu se intampla asa ceva
    Am experienta de peste 20 de ani in sistem.

    faptele semnalate de dumneavoastra sunt f grave sa vedem ce va face noul ministru al MECIT, in acest an.
    Toate cele bune
    cu stima
    gabriel teodorescu

  6. eu Says:

    cand am dat eu bac-ul doamnele profesoare supraveghetoare ne-au cerut bani…sa fie si si dansele bune cu noi=)))))))))))..una dintre ele zice”daca sunteti buni cu doamna, si doamna e buna cu noi”..scoatem banii..si la care dansa, nu aici, afara;)=))))si uite asa am luat eu o nota mai mica decat colegii mei care au copiat pe rupte si care au intrat la facultate pe baza mediei..tare rau.mentionez ca nu am copiat la bac, doar la geografie, pentru ca ma saturasem sa-mi storc creierii si sa-i vad pe colegii mei relaxati, transcriind..:)))halal bac, halal romania, halal astfel de profesori..multi se duc la bac la supraveghere pentru banii astia..

  7. eu Says:

    adica parerea mea e ca daca vrei sa-i lasi pe elevi sa se consulte ai sa ia toti 5..e bine..dar sa -i lasi sa copieze in nesimtire..la capacitate doamna supraveghetoare chiar ma presa sa-mi termnin mai repede lucrarea, sa imi ia foaia sa i-o dea unui „prieten”…deci, ce sa zic..ce poti sa mai spui despre profesorii din ziua de azi?salariul mic nu e o justificare pentru frauda..

  8. eu Says:

    si, cu mii de scuze, mai am o intrebare pentru dumneavoastra..am depus contestatie la o materie si cand s-au afisat notele numele meu nu apare, am intrebat la secretariat..nimic..m-au trimis acasa, ca ma suna cand rezolva..m-au sunat sa mi spuna ca s-a gasit lucrarea, am luat aceeasi nota , dar ca nu -i lasa cei de la minister s-o publice..eu i-am intrebat politicos”ati vorbit cu cei de la minister pentru mine?”/..la care ei raspund ca da..bataie de joc..m-am enervat, am sunat-o pe doamna directoare si la doua ore..a veni si lucrarea mea..luasem peste 9.5..ulterior mi-au zis ca s-au dus cu lucrarea s-o corecteze in nu stiu ce centru..bataaie de joc la aadresa elevilor..cum sa mai ai respect?daca tu inveti pe rupte, iei nota mai mica decat altii mai”destepti” si apoi te trezesti ca, pentru ca ai fost un elev bun se vorbeste de tine cu ministerul..tare rau..super tare:))


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s